Szolgálati idő lekérdezés lépésről lépésre

2013. január 1-től a nyugdíjra jogosító szolgálati idő, vagy egyéb kedvezményt biztosító időtartam megállapítására elektronikus úton (ügyfélkapun keresztül) van lehetőség, ami azonban bonyolultabb, mint gondolnánk.

Korábban, ha valaki nyugdíjba ment, a Nyugdíjfolyósító igazgatósághoz benyújtott egy ún. Szolgálati idő elismerési kérelmet. Ez alapján megállapították a foglalkoztatott szolgálati idejét, amely a nyugdíjhoz szükséges, másrészt kiderült, hogy mely időszakokról nem rendelkezik adatokkal az Igazgatóság.

2013. január 1-től megszűnt a Szolgálati idő elismerési kérelem. Ettől az időponttól a nyugellátásra jogosító szolgálati idő, vagy egyéb kedvezményt biztosító (nők kedvezményes nyugdíjára, korkedvezményre, átmeneti bányászjáradékra, balettművészeti életjáradékra jogosító) időtartam megállapítására már csak elektronikus úton (ügyfélkapun keresztül) van lehetőség.

[like_to_read]A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 96/B.§-a értelmében a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv a biztosítottnak a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyaira és kereseteire, jövedelmeire vonatkozó, nyilvántartásba bejelentett adatokat a biztosítottal, volt biztosítottal hatósági eljárás keretében egyezteti.

Ezt lehet kérelmezni, illetve ettől az évtől a fővárosi és megyei kormányhivatalok nyugdíjbiztosítási igazgatóságai a törvényben meghatározott rend szerint hivatalból kezdeményezik. Hivatalból indul az 1955. és 1959. között született  biztosítottakkal történő adategyeztetési eljárás. Ebben a korcsoportban az adatok tisztázása 2013. január 1. és 2014. december 31. között történik. Az 1960-ban vagy azt követően született biztosítottak esetében az egyeztetési eljárást 2015. január 1-jétől ötéves korcsoportonként indítják meg.

Probléma, hogy azokra nem gondoltak, akik születési időpontjuk miatt (például: 1951-ben születettek) előbb mehetnek öregségi nyugdíjba. Ezért javasolt, hogy saját maguk minél előbb kérelmezzék az egyeztetési eljárást.

Az ügyfélkapu regisztrációval rendelkező biztosítottak, jelenleg esetleg munkanélküliek) a www.onyf.hu vagy awww.magyarorszag.hu internetes honlapon, az erre a célra rendszeresített nyomtatvány letöltésével nyújthatnak be kérelmet.

A nyomtatványt az ún. ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő Program) segítségével lehet elkészíteni, amely program a NAV honlapjáról is letölthető, de a nyomtatvány nincs az adóhatóság honlapján csak a kitöltő program.

Az onyf.hu-n  honlapon célszerű kezdeni. Jobb oldalon találják az „adategyeztetés” lehetőségét, amelyre kattintva be kell lépni az ügyfélkapun, és akkor olvashatnak egy tájékoztatót. Az egyeztetési eljárás célja, hogy a nyugdíjbiztosítás hatósági nyilvántartásában szereplő, a biztosítottra vonatkozó, biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyairól és kereseteiről, jövedelmeiről tájékoztatást kapjon a nyugdíjba készülő magánszemély, illetve a közölt adatok jóváhagyása esetén megtörténjen azok teljes körű nyilvántartásba vétele, a nyugdíjbiztosítási hatósági nyilvántartásba történő bejegyzése. Az eljárás célja továbbá, hogy – kérésre – az esetlegesen hiányos, téves adatok javítására, törlésére, beszerzésére is sor kerüljön.

A tájékoztató lap alján be kell írni a TAJ számunkat.

A jobb felső sarokban találjuk a Felhasználói útmutatót, amely technikai leírást tartalmaz az egyeztetési eljárás kezdeményezéséhez. Az egyik lehetőség szerint a www.onyf.hu honlapról indulhatunk. A másik lehetőség awww.magyarorszag.hu honlapról történő indulás.

A két út egy idő után azonossá válik, s ezt legalább egyértelműen leírják. A könyvelők számára – akik az Abev Java programmal küldik be az adóbevallásokat és más adatszolgáltatási nyomtatványokat – kicsit riasztó lehet, hogy most az Abev-et kell letölteniük, ezért számukra biztosabb talán az onyf.hu-ról történő indulás, mert így könnyebb elfeledkezni az adóbevallások technikai lépéseiről.

Figyelem! Ügyfélkapus regisztráció megléte nélkül nem indítható adategyeztetési kérelem. Az Ügyfélkapun keresztül beküldhető nyomtatványok 2013. június 11-től módosultak! Ügyfélkapura regisztrálni az Önkormányzatoknál lehet személyesen.

A TAJ-számtól továbblépve megjelennek az alapadataink, melyet követően ki kell választani azt a nyomtatványt, amelyet használni kívánunk (Kérelem adategyeztetési eljárás iránt). Akinek van adóbevallás kitöltő programja a gépén, annál egyből letöltődik a nyomtatvány. Mégpedig oda, ahol a többi bevallási nyomtatvány is megtalálható. Akinek nincs kitöltő programja, annak az ÁNYK linkre kell kattintania és azt letöltenie előbb. Ezt követheti a nyomtatvány letöltése.

Megkeresve a kitöltő programot, megnyitva megtaláljuk benne az “ONYFKIERT_KERELEM” jelű nyomtatványt, a bal felső sarokban az adatok/új nyomtatvány úton kiválaszthatjuk és megnyithatjuk a nyomtatványt. Ezután jön a kitöltés, a nyomtatvány csak az alábbi alapadatainkat tartalmazza:

  • név (ha volt előző név, azt nincs hová beírni)
  • születési név
  • anyja neve
  • TAJ szám
  • kérelmező neme
  • születési hely és idő
  • lakóhely
  • levelezési cím
  • telefonszám, e-mail cím.

Ezt nyomtassuk ki magunknak és küldjük be a Felhasználói útmutatóban leírtak szerint.[/like_to_read]

 

BSPL Könyvelőiroda

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..