Több százezer kereskedőt tart bizonytalanságban a NAV, akik értetlenül állnak az online pénztárgépek bevezetésével összefüggően szinte naponta érkező újabb és újabb jogértelmezések előtt. Az adóhatóság április 1-jén a honlapján közzétett egy állásfoglalást, mely szerint abban az esetben, ha az adóalany az adott ügyletről – nem az online pénztárgéppel előállított – számlát bocsát ki, az ügylet adatait nem kell beütnie az online pénztárgépbe.
Ha az online pénztárgépből történő nyugtakibocsátást követően kerül sor számlakibocsátásra (például azért, mert a vevő olyan időpontban jelzi, hogy számlát kér, amikor a nyugta kibocsátására vonatkozó parancs már nem vonható vissza), akkor a nyugta sztornírozandó. Amennyiben az ügylet adatainak az online pénztárgépben történő rögzítése valamilyen okból (például az ellenértéknek a pénztárgépben való rögzítése céljából) mégis szükségessé válik, arra csak „nem adóügyi bizonylat” kiállításával kerülhet sor.
A legfrissebb értesülés alapján a NAV a honlapjáról az említett értelmezést. Majd egy időre ismét feltette nagyjából egy óra időtartamra, végül egy órával később már megint nem volt fent a honlapon az állásfoglalás, amelyet azóta sem tett vissza a NAV.
Sok év gyakorlata az volt eddig, hogy ha magánszemély számlát kért és kapott, akkor beütötték az összeget a pénztárgépbe, a nyugtát hozzáfűzték a számlához, a számlákat megőrizték, a könyvelés pedig a napi pénztárgépzáróról dolgozik. Most ha nem ütik be a pénztárgépbe ezeket a számlákat (amelyekből a könyvelés is dolgozik), véleményük szerint az adóhatóság sem lát napi szinten reális adatokat. Értetlenül állnak a kiadott, majd egyelőre eltüntetett értelmezés előtt. Várjuk a NAV indoklását, miért vette le az értelmezést a honlapjáról!
Korábbi hírünk a témában itt található: https://bspl.hu/blog/2014/04/01/szamlakibocsatas-eseten-az-online-penztargepbol-nem-szabad-nyugtat-kibocsatani/